Koska minua on aina kiinnostanut ihmisten motiivit tehdä mitä tahansa asioita, olin kiinnostunut myös siitä, miksi ihmiset seuraavat urheilua. Aiemmin olen tutkinut muuan muassa Volvo Ocean racen fanittamista, mediavalintoja, museossa käyntiä tai puolueen valintaa. Kaikissa valinnoissa on yhteistä se, että motiiveja paljon ja että monia asioita tehdään sosiaalista tai identiteettiin liittyvistä syistä. Olutta ja urheilua (i)- tutkimus on yksi Miration tekemistä tutkimuksista liittyen kuluttajien päätöksentekoon ja arkipäiväisiin valintoihin. Olutta ja urheilua - tutkimuksen data on kerätty nettikyselyllä 2015. Kyselyyn vastasi 721 ihmistä eri puolilta Suomea.
Urheilun seuraamisen motiivit
Ei ole yllättävää, että urheilua seurataan ihan
yksinkertaisesti siksi, että seuraaminen on mukavaa puuhaa. Seuraaminen on myös
sosiaalinen tapahtuma eli yhdessäoloa muiden kanssa. Osalle ihmisistä
seuraaminen on eskapistista, seuraaminen vie hetkeksi ajatukset muualle eli
pois omasta arjesta ja mahdollisista arjen ongelmista. Ihan samasta syystä
ihmiset lukevat kirjoja tai katsovat televisiota. On myös mukavaa saada jotain
tekemistä (saadakseni jotain tekemistä)
tai jännitystä (saadakseni jännitystä
elämääni). Kiinnostavia urheilun seuraamisen syitä ovat myös: tietääkseni mistä puhutaan 23%, paremmalle tuulelle tuleminen 16% ja seuraaminen osana identiteettiä 14%. Mielialan hallinnasta kuluttamisen avulla on kirjoittettu aiemmin tässä blogissa.
Näiden valmiiksi annettujen vaihtoehtojen lisäksi ihmiset kertoivat
urheilun seuraamisen myös inspiroivan
omaa aktiivisuutta. Monet seuraavatkin samoja lajeja, joita itse
harrastavat tai ovat harrastaneet. Jotkut kertoivat, että on kiva seurata hyviä suorituksia ja sitä mihin ihmiset pystyvät.
Toisille seuraaminen on kansallistunnetta
ja ylpeyttä paikkakuntalaisuudesta tai suomalaisuudesta. Osa seuraa tiettyä
urheilijaa ja jotkut seuraavat urheilua vedonlyönnin takia.
Naisten ja miesten syyt seurata urheilua
Naisten syyt seurata urheilua ovat muuten samansuuntaiset
kuin miesten, mutta motiiveissa on kaksi kiinnostavaa poikkeusta. Naisille
urheilun seuraaminen on lähinnä mukavaa ja sosiaalista puuhaa. Naisista 37%:lle
urheilun seuraaminen on yhdessäoloa
muiden kanssa, kun miehistä vain 21% koki näin. Naisilla urheilun seuraamisessa painaa myös
yleissivistyksellinen motiivi eli naiset seuraavat urheilua ”tietääkseni mistä puhutaan” hieman
enemmän kuin miehet.
Yhteenvetona voisi todeta, että seuraaminen on mukavaa ja
sosiaalista toimintaa. Seuraamalla voi harhauttaa omat ajatukset pois arjen
kuvioista ja se tuo jännitystä ja tekemistä arkeen. Moni seuraa myös tullakseen
paremmalle tuulelle. Osalle ihmisistä urheilun seuraaminen on osa omaa identiteettiä.Urheilutapahtumien markkinoinnissa kannattaa ottaa huomioon
nämä motiivit. Onnistunut markkinointi perustuu aina kuluttajan tarpeiden
tunnistamiseen. Markkinointia kannattaa myös varioida eri asiakasryhmille
erilaisten motiivien perusteella.
[i] Olutta ja urheilua- tutkimus on yksi Miration tekemistä tutkimuksista liittyen kuluttajien päätöksentekoon ja arkipäiväisiin valintoihin. Tutkimus on jaettu kolmeen osaan: Ensimmäisessä osassa selvitetään millaisia olut- ja siideri-ihmiset ovat ja millainen suhde heillä on lempiolueeseensa tai – siideriinsä. Ensimmäinen osa on julkaistu viime vuoden lopulla. Toinen osa käsittelee sitä kuinka paljon ja mistä ihmiset seuraavat urheilua. Kolmas osa käsittelee urheilulajien ja joukkueiden fanittamista ja sitä mitä kaikkea fanittamiseen liittyy. Olutta ja urheilua - tutkimuksen data on kerätty nettikyselyllä 2015. Kyselyyn tähän osaan vastasi 721 ihmistä eri puolilta Suomea.
[i] Olutta ja urheilua- tutkimus on yksi Miration tekemistä tutkimuksista liittyen kuluttajien päätöksentekoon ja arkipäiväisiin valintoihin. Tutkimus on jaettu kolmeen osaan: Ensimmäisessä osassa selvitetään millaisia olut- ja siideri-ihmiset ovat ja millainen suhde heillä on lempiolueeseensa tai – siideriinsä. Ensimmäinen osa on julkaistu viime vuoden lopulla. Toinen osa käsittelee sitä kuinka paljon ja mistä ihmiset seuraavat urheilua. Kolmas osa käsittelee urheilulajien ja joukkueiden fanittamista ja sitä mitä kaikkea fanittamiseen liittyy. Olutta ja urheilua - tutkimuksen data on kerätty nettikyselyllä 2015. Kyselyyn tähän osaan vastasi 721 ihmistä eri puolilta Suomea.
Kommentit
Lähetä kommentti