Miksi ihmiset seuraavat urheilua?



Koska minua on aina kiinnostanut ihmisten motiivit tehdä mitä tahansa asioita, olin kiinnostunut myös siitä, miksi ihmiset seuraavat urheilua. Aiemmin olen tutkinut muuan muassa Volvo Ocean racen fanittamista, mediavalintoja, museossa käyntiä tai puolueen valintaa. Kaikissa valinnoissa on yhteistä se, että motiiveja paljon ja että monia asioita tehdään sosiaalista tai identiteettiin liittyvistä syistä. Olutta ja urheilua (i)- tutkimus on yksi Miration  tekemistä tutkimuksista liittyen kuluttajien päätöksentekoon ja arkipäiväisiin valintoihin. Olutta ja urheilua - tutkimuksen data on kerätty nettikyselyllä 2015. Kyselyyn vastasi 721 ihmistä eri puolilta Suomea.


Urheilun seuraamisen motiivit


Ei ole yllättävää, että urheilua seurataan ihan yksinkertaisesti siksi, että seuraaminen on mukavaa puuhaa. Seuraaminen on myös sosiaalinen tapahtuma eli yhdessäoloa muiden kanssa. Osalle ihmisistä seuraaminen on eskapistista, seuraaminen vie hetkeksi ajatukset muualle eli pois omasta arjesta ja mahdollisista arjen ongelmista. Ihan samasta syystä ihmiset lukevat kirjoja tai katsovat televisiota. On myös mukavaa saada jotain tekemistä (saadakseni jotain tekemistä) tai jännitystä (saadakseni jännitystä elämääni). Kiinnostavia urheilun seuraamisen syitä ovat myös: tietääkseni mistä puhutaan 23%, paremmalle tuulelle tuleminen 16% ja seuraaminen osana identiteettiä 14%. Mielialan hallinnasta kuluttamisen avulla on kirjoittettu aiemmin tässä blogissa. 



Näiden valmiiksi annettujen vaihtoehtojen lisäksi ihmiset kertoivat urheilun seuraamisen myös inspiroivan omaa aktiivisuutta. Monet seuraavatkin samoja lajeja, joita itse harrastavat tai ovat harrastaneet. Jotkut kertoivat, että on kiva seurata hyviä suorituksia ja sitä mihin ihmiset pystyvät. Toisille seuraaminen on kansallistunnetta ja ylpeyttä paikkakuntalaisuudesta tai suomalaisuudesta. Osa seuraa tiettyä urheilijaa ja jotkut seuraavat urheilua vedonlyönnin takia.

Naisten ja miesten syyt seurata urheilua


Naisten syyt seurata urheilua ovat muuten samansuuntaiset kuin miesten, mutta motiiveissa on kaksi kiinnostavaa poikkeusta. Naisille urheilun seuraaminen on lähinnä mukavaa ja sosiaalista puuhaa. Naisista 37%:lle urheilun seuraaminen on yhdessäoloa muiden kanssa, kun miehistä vain 21% koki näin.  Naisilla urheilun seuraamisessa painaa myös yleissivistyksellinen motiivi eli naiset seuraavat urheilua ”tietääkseni mistä puhutaan” hieman enemmän kuin miehet.



Yhteenvetona voisi todeta, että seuraaminen on mukavaa ja sosiaalista toimintaa. Seuraamalla voi harhauttaa omat ajatukset pois arjen kuvioista ja se tuo jännitystä ja tekemistä arkeen. Moni seuraa myös tullakseen paremmalle tuulelle. Osalle ihmisistä urheilun seuraaminen on osa omaa identiteettiä.Urheilutapahtumien markkinoinnissa kannattaa ottaa huomioon nämä motiivit. Onnistunut markkinointi perustuu aina kuluttajan tarpeiden tunnistamiseen. Markkinointia kannattaa myös varioida eri asiakasryhmille erilaisten motiivien perusteella.


[i] Olutta ja urheiluatutkimus on yksi Miration tekemistä tutkimuksista liittyen kuluttajien päätöksentekoon ja arkipäiväisiin valintoihin. Tutkimus on jaettu kolmeen osaan: Ensimmäisessä osassa selvitetään millaisia olut- ja siideri-ihmiset ovat ja millainen suhde heillä on lempiolueeseensa tai – siideriinsä. Ensimmäinen osa on julkaistu viime vuoden lopulla. Toinen osa käsittelee sitä kuinka paljon ja mistä ihmiset seuraavat urheilua. Kolmas osa käsittelee urheilulajien ja joukkueiden fanittamista ja sitä mitä kaikkea fanittamiseen liittyy. Olutta ja urheilua - tutkimuksen data on kerätty nettikyselyllä 2015. Kyselyyn tähän osaan vastasi 721 ihmistä eri puolilta Suomea.



Kommentit