Volvo Ocean Race (VOR) 2014-2015 purjehduskilpailu
alkoi satamakilpailulla viime viikonloppuna. Varsinaiselle purjehdukselle
maailmanympäri veneet lähtevät lauantaina 11.10. Mediatapahtumana kisa on huikea.
Volvo Ocean Race sivusta Facebookissa tykkää seuraa yli miljoona ihmistä.
Edellisen kerran kisa käytiin kolme vuotta sitten, silloin sitä seurattiin
televisiosta 1,55 miljardia katselukertaa.[1]
Volvo Ocean Race purjehduskilpailun joukkueiden
fanittamista on sikäli kiinnostavaa pohtia, koska joukkueet eivät ole olleet
olemassa ennen kisoja eikä niitä ole olemassa kisojen jälkeen. Fanitettavan
joukkueen valinta on sikäli ainutkertainen, että edellisellä kerralla ja
seuraavalla kerralla mukana ovat aivan eri venekunnat ja eri sponsorit. Sponsorien
kannalta toki jatkuvuutta on syytä toivoa. Sponsorit toivovat, että joukkueen
fanittaminen siirtyy osaksi yrityksen tuotteiden fanittamista ja vähintäänkin
tietoisuutta niistä.
Kun ihmiset valitsevat fanitettavaa joukkuetta, he usein
valitsevat joukkueen, joka edustaa heille jotain tiettyjä arvoja tai
oikeanlaista tapaa toimia. Valittu joukkue symboloi ihmisille jotain erityistä.
Fanittaminen on aina osa suurempaa kokonaisuutta. Ihmiset haluavat tietää
purjehtijoiden historiasta, veneisiin tehdyistä muutoksista, taustatiimeistä,
sponsoroivista yrityksistä yms.
Kilpailujen seuraaminen on hauskempaa, jos on oma
suosikkijoukkue. Suosikkijoukkueen kautta voi itsekin ”osallistua” sohvalta kisoihin.
Kilpailujen seuraamiselämyksestä tulee sitä suurempi mitä enemmän on tunteella
mukana, ja mitä intensiivisemmin toivoo jonkun joukkueen voittoa.
Suosikkijoukkueen valinnan (team identification) on jopa todettu olevan ihmisen
terveydelle hyödyllistä Daniel Wannin (2006)[2]
tutkimuksen mukaan. Yhteisöllisyys tekee ihmiselle hyvää.
Kilpailussa on mukana seitsemän venettä, jotka kaikki
edustavat eri maita, eri sponsoreita ja erilaisia ideologioita. Millä
perusteella koko tämä valtava yleisömäärä valitsee mitä joukkuetta he kisassa
kannattavat?
Joukkueet
1. Team SCA, Ruotsi
(ei yhtään ruotsalaista purjehtijaa, joukkueesta suurin osa amerikkalaisia ja
brittejä).
2. Abu Dhabi
Ocean Racing, Arabiemiraatit (Yksi purjehtija Arabiemiraateista)
3. Dongfeng Race
Team, Kiina (noin puolet miehistöstä kiinalaisia)
4. Team Brunel,
Hollanti (noin puolet miehistöstä hollantilaisia)
5. Alvimedica
(turkkilainen firma, amerikkalais-australialainen joukkue)
6. Mapfire,
Espanja (noin puolet miehistöstä espanjalaisia)
7.
Vestas, Tanska (joukkueessa kaksi tanskalaista, muut
lähinnä australialaisia)
Miten valitaan suosikkijoukkue?
Suosikkijoukkueen valintaperusteita on useita:
· Maantieteellinen
valinta. Paikallisen joukkueen kannattajan identiteetti tulee jotenkin
annettuna. Jos mukana olisi suomalainen vene, suomalaisten pitäisi perustella
jos kannattaisivat jotain muuta venekuntaa. Mukana ei kuitenkaan ole
suomalaisia joukkueita, veneitä, purjehtijoita tai sponsoreita. Mapfre edustaa Espanjaa ja on sanonut tavoittelevansa voittoa Espanjalle.
· Naisten
puolella. Yksi joukkue (SCA) on muodostettu ainoastaan naisista. Muutamalla aiempaa
kokemusta tästä kisasta ja muutamilla Olympialaisista.
· Ympäristön
puolella. Tanskalainen tuulimyllyjä valmistava Vestas on selkeästi
ympäristönsuojelun ja köyhyyden poistamisen asialla. Arvoja, joiden kanssa on
vaikeaa olla eri mieltä. Vestasilla on myös asenne kohdilla (ks. t-paita alla).
· Paras purjehtija. Tiettyyn purjehtijaan tai kippariin voi olla jotain siteitä ennestään, tämän purjehdusmenestyksen, ammatin, kansalaisuuden tms. asian takia. Monet purjehtijat ovat olleet jo aiemmin mukana VOR kisoissa tai menestyneet Olympialaisissa. Mitä pidemmälle kisa etenee, sitä enemmän katsojat alkavat erottaa erilaisia purjehdustyylejä; kuka on riskinottaja, kuka riskinkaihtaja, kuka purjehtii röyhkeästi, kuka on aktiivisin, kuka innovatiivisin? Näistä erilaisista purjehdustyyleistä voi löytyä jotain itselle läheistä, ehkäpä samankaltaista tyyliä mitä itsessänsä tunnistaa tai piirteitä mitä haluisi itsellään olevan.
· Potentiaalinen menestys. Ihmiset haluavat olla voittajan puolella. On paljon kivempaa kuulua
porukkaan, joka voittaa, kuin häviäjiin. Urheilua seuratessa oman joukkueen
voittaessa tulee tunne, että itsekin voitti jotain. Jos oma joukkue voittaa,
voi vähintään olla tyytyväinen, että osasi valita voittavan joukkueen oikein.
· Altavastaaja.
Toisaalta jotkut ihmiset tykkäävät olla altavastaajan tai pienemmän puolella.
Tämä voi ilmetä myös siten, ettei halua kannattaa joukkuetta, jonka takana on
isot taustavoimat tai suuri raha. (Vandello
et al. (2007)[3]).
· Fanituotteet.
Aholan (2014)[4]
tutkimuksen mukaan yllättävän suuri merkitys faniutumisessa oli erilaisilla
fanituotteilla. Lahjaksi saadut fanituotteet saattavat vaikuttaa vahvasti
faniutumiseen. Jos joukkueella ei ole myynnissä kiinnostavia fanituotteita, voi
epävarma kannattaja siirtyä pelkästään tämän takia toisen venekunnan
kannattajaksi. Ostamalla fanituotteita identifioituu joukkueeseen vahvasti.
·
Epämääräinen vaikeasti määriteltävä sympatia. Aholan
(2014)[5]
tutkimuksen mukaan suurin osa ihmisistä (72%) ei pysty yksilöimään miksi
fanittaa tiettyä ulkomaista jalkapallojoukkuetta.
Millaisia
riskejä liittyy suosikkijoukkueen valintaan
Joukkueiden valintaan liittyy myös haittapuolia tai
mahdollisia riskejä. Monissa tuotteissa mitä kuluttajat valitsevat yhtenä
suurena kustannuksena on vaihtoehtoiskustannus; kun kuluttajat valitsevat yhden
tuotteen he menettävät samalla mahdollisuuden valitan jonkin muun tuotteen.
Tässä tapauksessa valinta ei välttämättä rajoita, joku voi samaan aikaan olla
useammankin veneen puolella. Muita mahdollisia kustannuksia tai riskejä:
- SCA myy hygieniatuotteita, jotka eivät ehkä ole kaikkein cooleimmasta päästä kuluttajatuotteita. (Psykologinen kustannus)
- Riskinä on myös joukkueen huono suoritus (poor performance) (Sosiaalinen riski). Mitä jos kannattamani joukkue ei pärjää lainkaan tai joutuu keskeyttämään. Näistä joukkueistahan ei oikeastaan tiedä ennakkoon. Tilanne on aivan toinen, kuin jos valitsisi jalkapallojoukkuetta tai jääkiekkojoukkuetta. Nehän ovat olleet olemassa jo pitkään, niillä on historia ja monenlaisia odotusarvoja historiastaan johtuen.
- Naisten joukkue (SCA). Tuntuu jotenkin keinotekoiselta, että on koottu pelkästään naisista koostuva tiimi. Mielestäni olisi hyvä, jos sukupuoli ei olisi valinnan peruste yhteenkään joukkueeseen, vaan taidot ja persoonallisuus. Toisaalta kivaa jos naiset pärjäävät miehille tässä kovassa kisassa.
- Poliittinen tai uskonnollinen valinta. Vaikka mikään venekunta ei edusta selkeästi mitään politiikkaa tai uskontoa, voisivat nämä (edes kuvitteelliset kytkökset) toimia vähintään esteinä tiettyjen joukkueiden fanittamiselle.
Markkinoinnin vaikutus suosikkijoukkueen valintaan
Markkinoinnissa SCA on ostanut lähtösataman (Alicante,
Espanja) ulkomainonnan ilmaherruuden. Ulkomainontaa SCA:lla on Alicantessa jokapaikassa
ja SCA –asuisia ihmisiä näkyy kaupungilla koko ajan. SCA on osannut
kaupallistaa, heillä on paljon fanituotteita myynnissä. Taustatiimillä on selkeästi
paljon markkinointiosaamista. Vaivannäköä kuvaa myös oma Lego-pienoismalli. Ei
ole ihan yhdentekevää millaisia fanituotteita joukkueilla on myynnissä, sillä viime
kerralla kisakylissä (pysähdyspaikat ympäri maailmaa) kävi 2,9 miljoonaa
kävijää.[6]
Kiinalaisella Dongfengillä oli hieno show ja upeat
puvut. Ihmettelin aluksi laiturilla hääräävien fendaripoikien pukeutumista,
kunnes selvisi, että he esittivät jonkinlaisen vaikuttavan ninja shown. Esitys
oli hieno, mutta yhteyttä purjehdukseen sillä oli yhtä vähän kuin Dongfengin
myymillä kiinalaisilla traktoreillakin. AbuDhadin yhteys purjehdukseen sen sijaan on selkeä, koska se on myös yksi välipysäkki. On jotenkin tyylikästä että heiltä on myös oma joukkue. Oma joukkue on myös espanjalaisilla, Mapfre. Mapfre myy vakuutuksia.
Turkkilaista rahaa edustava sponsori Alvimedica on
hankkinut itselleen nuoren amerikkalais-australialaisen joukkueen. Ainakin
ratapurjehdusta tämä joukkue tuntuu osaavan, koska voitti avajaiskisankin.
SCA on onnistunut hankkimaan kuninkaallista voimaa
tiiminsä taustajoukkoihin. Ruotsin prinsessa Victoria on SCA tiimin suojelija.
Prinssi Carl Philip osallistui viime viikonlopun in-port satamakilpailuun SCA:n
veneessä. Pidän ajatusta samassa tiimissä Carl Philipin kanssa olemisesta hyvin
houkuttelevana. Ehkä suosikkini on SCA…
(Kuvat Sami Iivarinen)
[1] Volvo Ocean Race 2011-2012 Race Report http://www.volvooceanrace.com/static/assets/content/media/files/m23271_volvo-ocean-race-race-report-final-low-res-email.pdf
[2] Wann,
Daniel L. (2006): "Understanding the positive social psychological
benefits of sport team identification: The team identification-social
psychological health model." Group Dynamics: Theory, Research, and
Practice 10.4 (2006): 272.
[3] Vandello,
Joseph A., Nadav P. Goldschmied, and David AR Richards (2007): "The appeal
of the underdog." Personality and Social Psychology Bulletin 33.12
(2007): 1603-1616.
[4] Ahola, Samuli (2014): ”Etäfanin faniutuminen ja
identiteetti - yksityisiä kaukosuhteita vai yhteisön karnevaalia?”, Gradu
Viestinnän, median ja teatterin yksikkö, Tampereeen Yliopisto.
Julkaisun pysyvä osoite on http://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201406051620
[5] Ahola, Samuli (2014): ”Etäfanin faniutuminen ja
identiteetti - yksityisiä kaukosuhteita vai yhteisön karnevaalia?”, Gradu
Viestinnän, median ja teatterin yksikkö, Tampereeen Yliopisto.
Julkaisun pysyvä osoite on http://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201406051620
[6] Volvo Ocean Race 2011-2012 Race Report http://www.volvooceanrace.com/static/assets/content/media/files/m23271_volvo-ocean-race-race-report-final-low-res-email.pdf
Kommentit
Lähetä kommentti