Viime
viikolla tässä blogissa puhuttiin objektiivisesta ajasta, siitä miten kiireisiä ihmiset ovat aktiviteettien määrällä
mitattuna. Tässä kirjoituksessa tarkastellaan sitä, miten niukalta aika tuntuu
ihmisistä. Joskus tuntuu, että aikaa on paljon, joskus vähän. Joskus sama
ajanjakso tuntuu pitkältä, joskus lyhyeltä. Subjektiivinen aika riippuu sen
kokijoista. Joillakin ihmisillä tuntuu olevan yleisesti ottaen paljon aikaa.
Toiset taas ovat koko ajan kiireisiä. Nämä kokemukset ovat subjektiivisia ja
niillä on paljon vaikutusta kulutuskäyttäytymiseen (Darian
& Cohen (1995)[i], Kaufman-Scarborough & Lindquist
(2003)[ii]).
Subjektiivisen ajan mittaaminen
Subjektiivista aikaa voidaan mitata moniportaisella skaalamuuttujalla
esim. Kaufman-Scarborough & Lindquist (2003)[iii] tai huomattavasti yksinkertaisemmin kuten Darian
& Cohen (1995)[iv] ovat tehneet. He kysyivät mitä mieltä ihmiset
olivat väitteestä: ”minulla on hyvin vähän vapaata aikaa” ja jakoivat ihmiset
niihin, joilla aikaa oli hyvin niukasti, niukasti ja riittävästi. Tutkimuksessa
huomattiin, että subjektiivisella ajan niukkuudella oli selvä vaikutus
pikaruuan syömiseen. Olen myös käyttänyt samaa väittämää. ) Jaoin ihmiset kahteen
ryhmään sen mukaan miten he tähän vastasivat. Melko ja täysin samaa mieltä
väittämän kanssa oli ”time-poor”, ei osaa sanoa on jätetty pois tarkastelusta,
ja melko ja täysin erimieltä ovat ”time-rich”. Jotkut ovat väittäneet, ajan niukkuus
on asenne tai luonteenpiirre. Tämä pitää osin paikkansa, sillä tutkimukseni
osoittaa, että ajan niukkuus on osaksi asenne, mutta se riippuu myös
objektiivisen ajan niukkuudesta.
Subjektiivinen aika riippuu objektiivisesta ajasta, mutta se on myös asenne
Alla olevasta kuviosta näkee, että subjektiivisen
ajan niukkuus riippuu objektiivisen ajan niukkuudesta (lineaarisesti nouseva
sininen väri, korrelaatio 0,34). Toisaalta siitä näkee myös, että ajan niukkuus
on osin asenne. Niistä ihmisistä, joilla oli objektiivisesti hyvin vähän aikaa
(yli 8 aktiviteettia) 17% koki itsensä kiireettömiksi. Toisaalta ihmisistä, joilla
objektiivisesti ajatellen pitäisi olla paljon aikaa (vain 1-2 aktiviteettia),
31% tunsi itsensä kiireisiksi.
Tulokset (alla) paljastavat, että kaikissa taustaryhmissä
on niitä, joilla aika on riittävä resurssi ja niitä joille se ei ole sitä. On
kiinnostaa vertailla objektiivista ja subjektiivista ajan niukkuutta tai
riittävyyttä keskenään. Näyttäisi siltä, että miehet tuntevat itsensä vähemmän
kiireiseksi kuin oikeastaan ovat ja kokevat, että heillä on enemmänkin aikaa kuin
oikeastaan on. Miehillä siis vaikuttaisi olevan melko stressitön suhde ajan
niukkuuteen. Sukupolvien välillä on kiinnostavia eroja. Sukupolvi X on selvästi
kiireisempi kuin nuoremmat sukupolvet, mutta silti nuoremmat pitävät itseään
kiireisempinä. Ehkäpä syntyminen diginatiiviksi rajattomien mahdollisuuksien
maailmaan ei olekaan niin stressitöntä, kuin julkisuudessa on väitetty. Myös
koulutuksen suhde ajan riittävyyteen on kiinnostava. Mitä enemmän ihminen on
kouluja käynyt, sitä enemmän aktiviteetteja hänellä keskimäärin on, mutta
kiireisyyden tunne ei kuitenkaan lisäänny samalla tavalla.
Tämä on kiinnostavaa, koska se kuinka niukaksi
ajan kokee vaikuttaa enemmän kulutuksen kuin se kuinka niukkaa kuluttajan aika
todellisuudessa on. Tästä myöhemmin lisää.
[i] Darian, Jean
C. & Cohen, Judy (1995): “Segmenting by consumer time shortage”, Journal of
Consumer Marketing Volume: 12 Issue: 1
[ii] Kaufman-Scarborough, Carol & Lindquist, Jay D. (2003): “Understanding
the Experience of Time Scarcity- Linking Consumer Time-Personality
and Marketplace Behavior”, Time & Society, Vol. 12, No. 2-3, 349-370
(2003)
DOI: 10.1177/0961463X030122011
[iii] Kaufman-Scarborough, Carol & Lindquist, Jay D. (2003): “Understanding
the Experience of Time Scarcity- Linking Consumer Time-Personality
and Marketplace Behavior”, Time & Society, Vol. 12, No. 2-3, 349-370
(2003)
DOI: 10.1177/0961463X030122011
[iv] Darian, Jean
C. & Cohen, Judy (1995): “Segmenting by consumer time shortage”, Journal of
Consumer Marketing Volume: 12 Issue: 1
Kommentit
Lähetä kommentti