Uutisorganisaatioiden haasteet TikTokissa


TikTokin suosio kasvaa koko ajan ja yhä uudet ihmiset innostuvat katsomaan palvelusta lyhyitä videoita. TikTokin sisältö on monipuolistunut alkuaikojen tanssivideoista huimasti. Nykyään aika monet ihmiset kertovat käyttävänsä TikTokia uutisten seuraamiseen. Pitäisikö uutisorganisaatioiden, kuten sanomalehtien, olla TikTokissa? 

 

Periaatteessa toki olisi hyvä olla siellä, missä ihmisetkin ovat, mutta TikTok on uutisorganisaatioille varsin haastava media. Ensinnäkin se on hyvin viihdekeskeinen. Sitä käytetään tylsyyden karkottamiseen ja arjesta pakenemiseen. Jonkinlainen ristiriita tulee siitä, että TikTok on mediana positiivinen ja uutiset ovat lähinnä negatiivisia. Jos törmää uutiseen TikTokkia käyttäessään, niin se keskeyttää kaiken hauskan ja erottuu tosi negatiivisena. Toki voidaan tehdä viihdyttäviä inspiroivia uutisvideoita, mutta hukataanko tällöin uutisten idea? Kaikista asioista ei pysty kertomaan viihdyttävästi. Vaikuttaisi siis siltä, että vain tietynlaiset uutiset sopivat TikTok tarjonnan virtaan. 

 

Toiseksi asiat pitäisi pystyä tiivistämään erittäin lyhyeeseen videoon. Uutisorganisaatioiden on vaikea tiivistää monimutkaisia uutistapahtumia TikTokin formaattiin. Tiivistämisessä voidaan hukata olennaisia osia uutisista. Kumpikaan näistä ole ominaisuuksista (viihteellisyys tai äärimmäinen tiivistäminen) eivät ole perinteisen uutisjournalismin ydinominaisuuksia.

 

Kolmas haaste liittyy TikTokin algoritmiin, mikä valitsee sisällön käyttäjille. Ihmiset sanovat rakastavansa TikTokin algoritmia, koska se auttaa heitä näkemään vain sellaista sisältöä mistä he todella pitävät. Eräs käyttäjä kertoo, että algoritmi valitsee kiinnostavan sisällön niin taitavasti, että se tuntuu samalta kuin avaisi lahjoja yhä uudelleen ja uudelleen (Meijer et a. (2023)[i]. Koska TikTokin algoritmi on varsin tykätty, niin käyttäjät myös tietoisesti hoitavat sitä. He pohtivat, mistä heidän kannattaa tykätä, jotta algoritmi osaisi suositella heille juuri oikeanlaista sisältöä. Jokainen käyttäjä luo oman TikTokkinsa. Ei ole olemassa mitään yleistä TikTokkia, vaan se on räätälöity jokaiselle käyttäjälle erikseen. Uutisorganisaatioiden ole helppoa saada viestejään näkyviin. Eikä siis ole mitenkään varmaa, että käyttäjät näkevät uutisia sisältöä selatessaan. Uutisten seuraamisen kannalta tämä on hieman arveluttavaa, sillä TikTok videoiden virta ei kerro siitä mikä on relevanttia tässä maailmassa. 

 

Neljäs uutisorganisaatioiden haaste liittyy siihen, että TikTok on mediana epäluotettava. Kuka tahansa voi postata mitä tahansa. Uutisten pitäisi olla luotettavia, joten tässä on ristiriita. Usein uutiset ovat myös jo vanhoja, ne eivät oikein sovi TikTokin ikään kuin ajattomaan sisältöön.

 

Vaikka TikTok ei saumattomasti sovi perinteiselle uutisjournalismille, uutisorganisaatioilla on silti mahdollisuus hyödyntää alustaa luomalla viihdyttäviä ja visuaalisesti kiinnostavia uutisvideoita. Lyhyet ja napakat uutisvideot voivat tavoittaa nuorempia yleisöjä ja tuoda uusia ihmisiä perinteisten uutislähteiden äärelle.

 

Uutisorganisaatioiden suurin hyöty TikTokissa olemisesta, saattaa olla se, että käyttäjien jakamina uutiset leviävät laajemmalle kuin yleensä. On tietenkin aina hienoa, jos oma skuuppi menee viraaliksi. Kun tekee sisältöä TikTokiin niin kannattaa huomioida millaista sisältöä käyttäjät yleensä haluavat jakaa. Tutkimuksissa on huomattu, että ihmiset jakavat sisältöä kavereilleen, jos heillä on samankaltainen huumorintaju ja tunne siitä, että he haluavat antaa kavereilleen ikään kuin lahjoja. Sisältöä saatetaan myös jakaa, koska halutaan luoda yhteenkuuluvuuden tunnetta. Kun ihminen jakaa videon kaverille, hän ajattelee, että myöhemmin voidaan yhdessä puhua siitä. Onkin kiinnostavaa pohtia millaisia uutisia ihmiset haluavat jakaa TikTok ympäristössä. 

 

Tässä muutamia vinkkejä uutismedioille TikTokissa

 

1.     Videoiden pitää olla lyhyitä, sillä TikTokin käyttäjät arvostavat nopeaa ja viihdyttävää sisältöä. 

2.     Ääni on tärkeä tekijä videoissa. Äänen pitää olla innostunut. 

3.     Usein kannattaa käyttää selostusta (Voice Overia), joka tukee videoiden visuaalisuutta ja auttaa selkeyttämään tarinaa. Selostus kertoo mikä videon idea on ja miten siihen kuuluu reagoida. 

4.     Vain sellaiset uutiset kiinnostavat Tiktokissa, mitkä kertovat mitä tämä tarkoittaa katsojan kannalta. Keskity siis siihen, että selität uutisen merkityksen. 

5.     Suunnittele sisältö niin, että se houkuttelee käyttäjiä jakamaan sitä eteenpäin. Luovat ja humoristiset sisällöt saavat usein enemmän jakamisia.

6.     Kannusta yleisöä osallistumaan keskusteluun. 



[i] Meijer, Irene Costera & Lamot, Kenza & Kormelink, Tim Groot (2023): “How young people experience Journalism elsewhere … on TikTok”, Journalism elsewhere symposium, Tampere University 17.4.2023. 

 

Kommentit