Pablo Escobarin omistaman virtahevon kullattu pääkallo esillä Viktor Wynd museum of curiosities-museossa 2018 |
Kokaiinikaupoilla rikastunut Pablo Escobar rakensi itselleen
yksityisen eläintarhan Kolumbiaan vuonna 1980.
Escobar salakuljetti sinne Afrikasta kirahveja, elefantteja, virtahepoja
ja muita eksoottisia eläimiä. Oma
eläintarha on ylellisyyttä, johon ei kovinkaan monella ole varaa. On luultavaa,
että se oli Escobarille ilahduttavan paikan lisäksi myös menestyksen ja vallan symboli. Virtahepoja Escobar hankki neljä kappaletta,
joista vain kolme selvisi matkastaan Kolumbiaan hengissä. Escobarin eläintarhan
eläintenhoitaja kertoo, että eläinrakas Escobar oli virtahevon kuolemasta hyvin
surullinen. Escobar päätti kunnioittaa kuollutta virtahepoa ja halusi säilyttää
sen pääkallon muistona. Hän pohti
erilaisia keinoja miten sen saisi
säilymään hyväkuntoisena pitkään ja päätyi pääkallon kultaamiseen 24 karaatin
kullalla. Kullattu pääkallo sijoitettiin Escobarin toimistoon. Pääkallo saattoi
siis toimia Escobarille symbolina eläinrakkaudesta tai se saattoi symboloida tulevaisuuden tavoitteita
(oppia virheistä ja kohdella eläimiä paremmin jatkossa). Kolme hengissä
selvinnyttä virtahepoa ilahduttivat
Escobaria hänen eläintarhassaan. Eläintenhoitajan mukaan Escobar tykkäsi
katsella niitä tuntikausia. Escobarin kuoltua virtahevot karkasivat Kolumbian
luontoon ja nyt Kolumbiassa on noin 70 virtahevon lauma. Tämä on ainoa villinä elävä lauman Afrikan
ulkopuolella. Virtahevot lisääntyvät luonnossa ja aiheuttavat ongelmia
Kolumbiassa.
Vuonna 1993 Escobar ammuttiin ja hänen omaisuutensa
takavarikoitiin. Escobarin omaisuus huutokaupattiin parikymmentä vuotta myöhemmin,
jolloin kullattu pääkallo siirtyi John Hanburylle. John Hanbury on kuvaillut
kokoelmaansa seuraavasti: ”Ainoa pääperiaate kokoelman keräämiselle on ollut
seurata uteliaisuuttani ja katsoa mihin se johtaa. Olen ostanut esineitä mitkä inspiroivat
ihmettelyä. Näen itseni ennemminkin tarinoiden kerääjänä kuin tavaroiden
kerääjänä. Kokoelmani esineet ovat ikään kuin varjoja muistoista tai
tarinoista, joista ne kertovat.”. Hanbury siis päätti ostaa pääkallon omaan
kokoelmaansa saadakseen tarinan ja
inspiroidakseen ihmettelyä. Markkinoijat ovat hyvin tietoisia siitä, että
ihmiset ostavat ennemmin tarinoita kuin esineitä. Esineet, jotka inspiroivat ja
ilahduttavat ovat tärkeitä. Kävin itsekin inspiroitumassa Lontoossa The Viktor
Wynd Museum of Curiosities –museossa.
Siellä oli yksi silmiinpistävimmistä esineistä juuri tuo Pablo Escobarin
kullattu virtahevon pääkallo. Pääkallo oli museossa lainassa John Hanburyn kokoelmasta.
Kysyin museon omistajalta Viktor Wyndiltä sähköpostitse miten pääkallo päätyi
museon kokoelmiin. Hän kertoi, että he ovat ystäviä John Hanburyn kanssa ja
pääkallon päätyneen museon kokoelmiin siitä syystä. Pääkallo on siis museon
kokoelmissa osin sattumalta. Museon
opaskirjassa kerrotaan, että museo esittelee epäyhtenäisen kuvan maailmasta
tarjoten ihmettelyn aiheita. Museossa ei ole pyritty minkäänlaiseen tavaroiden
luokitteluun tai järjestämiseen, koska heidän näkemyksensä mukaan maailma
”kylpee ihmeellisyyksissä” eikä luokittelu ole edes mahdollista. Museo ei pyri
jakamaan tietoa tai kouluttamaan ihmisiä, vaan ainoastaan herättämään
ihmettelyä. Museon esittelee tavaroita, jotka ovat ”välkkyneet” ja
kiinnittäneet museon omistajan huomion. Tässä valossa on siis pelkästään
loogista, että Escobarin virtahevon kullattu pääkallo on juuri tässä museossa esillä, sillä mihin kategoriaan sen oikeastaan luokittelisi? Viktor Wynd ja John Hanbury ostavat ja kertovat tarinoita.
Sam Gosling (2008) on pohtinut ihmisten omistamia tavaroita mainiossa
kirjassaan Snoop- What your stuff says
about you. Hän on päätynyt siihen, että osa tavaroistamme on sellaisia
joiden avulla rakennamme ja julistamme identiteettiämme (identity claims), osa
on sellaisia joiden avulla säätelemme tunteitamme (feeling regulators) ja osa
on päätynyt meille lähinnä sattumalta ja on merkkejä tavastamme elää
(behavioral residue). Tähän samaan liittyy myös Russell Belkin (2006) ajatus
siitä, miten omistamamme tavarat ovat ikäänkuin persoonamme jatkeita tai
laajennuksia (extended self). Tavarat ikäänkuin arkistoivat elämäämme ja
muistuttavat meitä minuutemme historiasta, eri puolista ja tavoitteista. Toisin
sanoen ne ovat osa tarinaamme. On helppo kuvitella, että eläintarhan
hankkiminen ja pääkallon kultaaminen liittyivät Escobarin ajattelussa
identiteetin rakentamiseen ja julistamiseen. Pääkallon säilyttäminen
toimistossa viittaa sen käyttämiseen tunteiden säätelyyn (muistot tai
tulevaisuuden tavoitteet). Keräilijät ostavat tarinoita ja museot kertovat
niitä, mikä selittää sen miten pääkallo päätyi Afrikasta Kolumbian kautta Lontooseen
museon kokoelmiin.
Sisäänkäynti Viktor Wynd museum of curiosities museoon Lontoossa 2018 |
Lähteet:
- The Connor Brothers (2018): ” Pablo Escobar's gold plated Hippopotamus Skull”, Youtube, Julkaistu 20.6.2018 https://www.youtube.com/watch?v=FaVgCGDr72g
- The Viktor Wynd museum of curiosities guidebook 2018
- Gosling, Sam (2008): ” Snoop – What your stuff says about you?”
- Belk, Russell W. (2006): “Possessions and Extended Self”, Journal of Consumer Research 15(1988): 139-168
Kommentit
Lähetä kommentti