Markkinoinnin kannalta tämä tarkoittaisi sitä, että jälkimarkkinointi
on huomattavasti tärkeämpää nuoremmille ihmisille kuin vanhemmille ikäryhmille.
Yllä olevan kuvan tulosten valossa on myös loogista, että nuoret turvautuvat
enemmän vaalikoneiden apuun päätöksiä tehdessään. Minulla ei ole dataa muista
päätöksenteon ulkoistamisen keinoista, mutta arvelisin, että mitä vaikeammalta
päätöksenteko tuntuu, sitä enemmän ilahtuu, jos markkinoija tarjoaa esimerkiksi
palvelua, jossa on valmis ostoslista. Esimerkiksi Sannan Ruokakassin tyylisiä
palveluita.
Päätöksenteon ympäristö, konteksti, näyttää olevan
ratkaisevan erilainen nuorempien ja vanhempien ikäluokkien kohdalla. Kun
nuoremmat ihmiset tekevät päätöksiä he harkitsevat useampaa vaihtoehtoa ja
heille moni asia kulutuksessa on tärkeää (heillä on useita motiivia
kuluttamiselleen). Nuoremmilla aika tuntuu olevan niukempaa kuin
varttuneemmilla aikuisilla. Eikä siis ole ihme, että päätöksentekokin on
vaikeampaa. Yksi merkittävä ero on myös siinä, että varttuneempien ihmisten on helpompi keskittyä
päätöksentekoon ja heillä on enemmän energiaa tehdä päätöksiä. Tästä kaikesta
looginen seuraus on, että päätöksenteon tavoitteet vaihtelevat selvästi iän
mukana:
Tämä taas johtaa siihen, että nuoremmat ihmiset tyytyvät
enemmän ensimmäiseen tyydyttävään vaihtoehtoon tai he valitsevat yhden
ominaisuuden perusteella, eivätkä ala vertailla tuotteita keskenään. Vähän
vanhemmat ihmiset harkitsevat enemmän, vertailevat eri vaihtoehtoja ja laskevat
plussia ja miinuksia. Myyntitaktiikka
näille ryhmille on aivan erilainen, nuorempien kohdalla tulisi löytää se jokin
kaikkein tärkein tekijä ja puhua sen ylivertaisuudesta. Ei kannata uuvuttaa
nuorta asiakasta ominaisuuksien ja detaljien tulvalla. Sen sijaan vähän vanhemmille
aikuisille kaupatessa kannattaa tuoda esiin luotettavia tutkimustietoja, paljon
eri ominaisuuksia ja tehdä niiden vertailu helpoksi.
Tiedätkö muuten miten sinun asiakkaasi tekevät päätöksiä ja
mikä olisi oikea myyntitaktiikka heille? Voisin mielelläni auttaa sinua
selvittämään asiaa J
hanna (at) miratio.fi
PS. Alla on vielä tieteellisesti orientoituneille lukijoille
tiivistelmä eli korrelaatiot iän ja eri päätöksentekoelementtien välillä nuorempien
ikäkulmasta. Verrattuna vanhempiin nuorilla on siis:
Ps. Kiitos alussa olevasta päättäväisen miehen kuvasta stockimages at freedigitalphotos.net
Kommentit
Lähetä kommentti