Olen usein
törmännyt sanomalehtiä ja niiden lukijoita tutkiessani kysymykseen siitä kuin
paljon urheilua sanomalehdessä pitäisi olla. On sellaisia ihmisiä, joiden
mielestä yksikin juttu on liikaa ja sitten sellaisia, joiden mielestä ei
haittaisi vaikka joka sivulla olisi urheilua. Urheilun vastustajat ovat selkeä
vähemmistö, sillä Olutta
ja urheilua[i] -tutkimuksen mukaan melkein
kaikki suomalaiset seuraavat urheilua. Vain noin kuudesosa ihmisistä sanoo, etteivät he seuraa
urheilua lainkaan (katso alla oleva kuvio). Noin puolet ihmisistä seuraa melko
harvoin urheilua, ehkäpä pelkästään jotain tiettyjä kisoja. Jäljelle jäävä
kolmannes seuraakin sitten varsin aktiivisesti eli viikoittain tai useammin.
Tärkeimmät mediat urheilun seuraamisessa ovat televisio 84%,
internet 62% ja sanomalehti 41%. Melko monelle näyttäisi sosiaalinen mediakin
olevan tärkeä urheilun seuraamisessa (Facebook 28%, Youtube 16% ja Twitter 7%).
Olettaisin somella olevan lähinnä täydentävä rooli muiden medioiden rinnalla.
Seuraamisessa on jonkin verran eroja eri ikäryhmittäin,
mutta ehkä kiinnostavinta oli kuitenkin se miten pieniä erot olivat. On totta,
että nuorimmilla eli alle 25-vuotiailla internet, Twitter, Facebook ja Google
olivat tärkeämpiä kuin vanhemmille ihmisille, mutta erot ovat pieniä. Medioiden
keskinäinen tärkeysjärjestys on kuitenkin suurin piirtein sama, poikkeuksena sanomalehden
tärkeys yli 45-vuotiaiden joukossa.
Kaikki mediat olivat järjestään miehille tärkeämpiä kuin
naisille urheilun seuraamisessa. Suhteellinen ero on pienin iltapäivälehden ja
Facebookin kohdalla. Suhteellinen ero on suurin internetin, radion ja Youtuben
kohdalla. Tämä ehkä selittyy sillä, että urheilun seuraaminen radiosta tai
Youtubesta vaatii himpun verran enemmän kiinnostusta aiheeseen kuin esimerkiksi
iltapäivälehdestä tai Facebookin uutisvirrasta seuraaminen.
Kommentit
Lähetä kommentti