Kuva Porin torilta Ässien voitettua suomenmestaruuden
2013
Urheilun
seuraaminen on paljon kiinnostavampaa jos on jokin suosikkiurheilija tai
suosikkijoukkue, jonka toivoo voittavan. Mitä enemmän urheilijoista tietää,
sitä helpompaa on valita kenestä pitää ja kenen toivoo voittavan. Fanittaminen
menee paljon pidemmälle: se on pitkäaikaista ja vaikuttaa vahvasti
tunnetasolla. Lempijoukkueen valinta voi perustua jonkun pelityylin ihailuun,
lapsena lahjaksi saatuun fanituotteeseen tai se voi jopa kulkea sukuperintönä.
Selvitin Olutta ja urheilua –tutkimuksessa sitä miten
lempijoukkue valitaan.
Suurella osalla urheilua edes silloin tällöin seuraavista ihmisistä
oli jokin lempijoukkue, sillä vain 28%
sanoi, ettei heillä ollut lempijoukkuetta tai että heidän lempijoukkueensa oli
Leijonat. Lempijoukkueiksi mainittiin jääkiekon SM-Liigajoukkueita, muita
kotimaisia ja ulkomaisia jääkiekkojoukkueita, jalkapallon kotimaisia ja
ulkomaisia joukkueita ja monia muita joukkueita. Riippumatta siitä, mikä oli
lempijoukkue, ihmisiltä kysyttiin miksi he olivat valinneet juuri sen
joukkueen. Täsmällisemmin sanottuna ihmisiltä kysyttiin: ”Osaatko sanoa, miksi tykkäät juuri tuosta joukkueesta (voit valita
monta)?”.
Ylivoimaisesti kaikkein määräävin tekijä lempijoukkueen
valinnassa on suhde paikkakuntaan. Paikkakuntasuhde oli tärkeä 51%
lempijoukkueen valinnoista. Toiseksi tärkein tekijä on joukkueen menestys
(27%). On tietenkin mukavampaa ja palkitsevampaa ihailla ja fanittaa
menestyvämpiä joukkueita kuin sellaisia, jotka koko ajan häviävät. Jotkut ovat
tosin sitä mieltä, että todelliseen fanittamiseen ei menestys vaikuta. Nämä
viimeksi mainitut ehkä selittävät omaa fanittamistaan mielellään pelityylillä
(21%) tai taitavalla yksittäisellä pelaajalla (14%). Jotkut fanitukset kulkevat
sukuperintönä (20%) ja osaa inspiroi kannattajajoukko (9%) tai fanituotteet
(8%). Joukkueen kannattaminen saattaa myös symboloida tärkeitä asioita (15%).
Fanittaminen voi lähteä liikkeelle ihan pienistä asioista.
Eräs vastaaja kertoi, että ”Tykkään
Bayern Munchenistä, koska 1974 saksa voitti maailmanmestaruuden olin silloin 7 ja suurin osa
pelaajista tuli Bayern Munchenistä”. Menestyksen
lisäksi ihmisten sympatiat voi saada puolelleen, jos on altavastaaja: ”Muistan kun teinityttönä Pelicans
(kotijoukkueeni) kamppaili Kärppiä vastaan Liigaan pääsyssä. Monet
paikallaolijat inhosivat Kärppiä, mutta itseeni se taisteluasenne teki
vaikutuksen ja sen jälkeen olen kannattanut heitä. Pidän altavastaajien kannattamisesta
yleensä ja sitä Kärpät oli alkuun, kun Liigaan pääsivät, nykyään yksi parhaista”.
Yksittäinen pelaaja voi aikaansaada fanituksen: ”Olen jo 40 vuotta kannattanut Tapparaa. Marjamäki oli idolini ja siitä
se lähti. Nyt asun Tampereella ja edelleen Tappara on terästä.” tai ”Tykkään Bayern Munchenistä, koska heillä on
hyvännäköinen maalivahti”. Joku oli vielä laajakatseisempi, koska kertoi
tykkäävänsä kaikista joukkueista, joissa on naisia. Osaa fanituksista ei voi
selittää ”Tykkään Detroit Red Wingsistä,
koska lapsuudesta saakka olen pitänyt joukkueesta jotenkin alitajuisesti”.
Sosiaalinen painekin voi vaikuttaa fanisuhteen syntyyn: ” Tuttavapiirissäni ollut aina paljon kärppäfaneja, kun Oulussa olen
asunutkin suurimman osan elämästäni”. Tai sitten joukkue vaan tuntuu
omalta: ”Tykkään Hifkistä, koska se on perinteikäs
"tavallisten" ihmisten joukkue”.
Kommentit
Lähetä kommentti