Olen ollut pitkään kiinnostunut ihmisten aikasuhteesta ja
ajankäytöstä. Koska urheilun seuraaminen on aikaa vievää puuhaa ja täysin
vapaaehtoista, on kiinnostavaa tarkastella miten ihmisten kiireisyys vaikuttaa heidän
urheilun seuraamiseensa. Olutta
ja urheilua[i]
-tutkimuksen mukaan melkein kaikki suomalaiset seuraavat urheilua. Vain
noin kuudesosa ihmisistä sanoo, etteivät
he seuraa urheilua lainkaan (katso alla oleva kuvio). Noin puolet ihmisistä
seuraa melko harvoin urheilua, ehkäpä pelkästään jotain tiettyjä kisoja.
Jäljelle jäävä kolmannes seuraakin sitten varsin aktiivisesti eli viikoittain
tai useammin. Miehet seuraavat urheilua selvästi enemmän kuin naiset, mutta
olisi väärin sanoa, että urheilun seuraaminen on pelkästään miesten juttu.
Naisistakin nimittäin 80% seuraa urheilua.
Voisi ajatella, että urheilua seurattaisiin sitä vähemmän
mitä vähemmän ihmisellä on aikaa. Vähentämällä urheilun seuraamista kiireiset
ihmiset voisivat nipistää lisäminuutteja arkeensa. Tutkimuksen tulosten valossa
tämä ajatus ei kuitenkaan pidä paikkaansa, nimittäin mitä kiireisempiä ihmiset
ovat, sitä enemmän he seuraavat
urheilua. Kiireisistä ihmisistä 23% seuraa päivittäin urheilua kun taas
kiireettömistä seuraa vain 5%.
Mittasin ihmisten kiireisyyttä Miration Objektiivinen ajan määrä- metodilla, mitä olen testannut ja
hienosäätänyt jo useissa tutkimuksissa. Metodissa luetellaan monenlaisia
päivittäisiä pakollisia tai puolipakollisia aktiviteetteja (esim. pitkä
työmatka, pieniä lapsia, koiria jne.) Mitä enemmän ihmisillä on aktiviteetteja,
sitä vähemmän hänellä on päivittäin vapaasti allokoitavaa aikaa. Ihmisen katsotaan olevan kiireinen, jos
aktiviteetteja on yli 5, melko kiireinen jos aktiviteetteja 3 tai 4, melko kiireetön
jos aktiviteetteja on 2 ja kiireetön, jos aktiviteetteja on 1 tai 0. Yllä
olevasta kuviosta näkee, että ne ihmiset joilla on kaikkein eniten
aktiviteetteja seuraavat kaikkein eniten urheilua. Tämä intuitiivisesti
yllättävältä tuntuva tulos on toistunut myös monissa muissa tekemissäni
tutkimuksissa, esimerkiksi sanomalehden lukemisessa. Lehteä lukevat eniten
kaikkein kiireisimmät ihmiset.
Tämä oudolta tuntuva ilmiö selittyy sillä, että me ihmiset
suhtaudumme aikaan eri tavoin. Kaikkein suuri ero on kiireen ja kiireisyyden
käsitteessä. Ajan subjektiivinen määrä eli se miltä aika tuntuu (kuinka
kiireiseksi tuntee itsensä) vaihtelee eri ihmisillä. Joillakin tuntuu olevan
aina kiire, vaikka objektiivisella mittarilla mitattuna heillä pitäisi olla runsaasti
aikaa. Toisilla taas on aina aikaa, vaikka heillä on objektiivisen mittarin
mukaan todella paljon aktiviteetteja. Kiireisyys on suurelta osin tunne, katso
lisää tästä.
Vastaus otsikon kysymykseen on siis, että kaikilla, jotka
pitävät urheilun seuraamista riittävän nautinnollisena ja tärkeänä, on myös
aikaa sen seuraamiseen.
(i) Olutta ja urheilua- tutkimus on yksi Miration tekemistä tutkimuksista liittyen kuluttajien päätöksentekoon ja arkipäiväisiin valintoihin. Tutkimus on jaettu kolmeen osaan: Ensimmäisessä osassa selvitetään millaisia olut- ja siideri-ihmiset ovat ja millainen suhde heillä on lempiolueeseensa tai – siideriinsä. Ensimmäinen osa on julkaistu viime vuoden lopulla. Toinen osa käsittelee sitä kuinka paljon ja mistä ihmiset seuraavat urheilua. Kolmas osa käsittelee urheilulajien ja joukkueiden fanittamista ja sitä mitä kaikkea fanittamiseen liittyy. Olutta ja urheilua - tutkimuksen data on kerätty nettikyselyllä 2015. Kyselyyn tähän osaan vastasi 721 ihmistä eri puolilta Suomea.
PS. Yritykseni Miratio auttaa yrityksiä tehostamaan markkinointiaan ja ymmärtämään asiakkaittensa käyttäytymistä. Teemme sekä tutkimuksia, koulutuksia että konsultointia. Katso lisää tästä.
Kommentit
Lähetä kommentti