Olen pohtinut
väitöskirjassani kuluttajien brändisuhdeita ja niiden lujuutta. Lisäksi olen
vuosien varrella kehitellyt erilaisia tapoja testata brändisuhdetta ja sen
lujuutta. Testasin yhtä mittaria tekemässäni Olutta ja urheilua – tutkimuksessa. Siinä selvisi, että
suomalaisten suhde lempiolueeseensa on hyvin vahva useilla eri mittareilla
mitattuna. Ei se oikeastaan ole mikään ihmekään, olut kun monelle meistä
maistuu hyvin ja oluen juontiin liittyy usein sosiaalisia tilanteita. Olutta ja urheilua - tutkimuksen data
on kerätty nettikyselyllä kesällä ja alkusyksyllä 2015. Kyselyyn vastasi 874 ihmistä
eri puolilta Suomea. Tutkimuksen raportti kokonaisuudesssaan löytyy nettisivuilta http://www.miratio.fi/oluttajaurheilua.html
Tässä blogikirjoituksessa keskitytään olutsuhteeseen.
Lempiolut yhdistää ihmisiä
Tuotteen brändi muodostuu tyypillisesti kolmesta tekijästä. Ensinnäkin
brändiin vaikuttaa tuote ja sen fyysiset ominaisuudet. Toiseksi brändiin
vaikuttaa mainonta ja sen luomat mielikuvat. Kolmas brändiin vaikuttava tekijä
on tuotteen käyttäjäkunta. Käyttäjäryhmä on sikäli mielenkiintoinen osa
brändiä, ettei se ole markkinoijan hallinnassa. Markkinoija voi toki hinnoittelulla
ja mainonnalla pyrkiä ohjaamaan tietynlaisia ihmisiä brändin käyttäjiksi, mutta
aina se ei onnistu. Yksi esimerkki voimakkaasta käyttäjäkunnan vaikutuksesta
ovat leijona-korujen ja symbolien käyttäjät. Koska leijonakorujen käyttäjistä
jonkin suuruinen osa esiintyy julkisuudessa muukalaisvastaisine mielipiteineen,
on valitettavasti koko leijonakorujen käyttäjäkunta on leimautunut rasisteiksi.
Tämä karkottaa ei-rasistisia ihmisiä käyttäjäkunnasta (kuten Pate Mustajärven),
mutta toisaalta epäilemättä tuo lisää rasistisia asiakkaita leijonakorujen
myyjille. En tunne leijonakorujen valmistajien arvomaailmaa, mutta monelle
muulle brändille leimaantuminen rasistiksi olisi kohtalokasta. Käyttäjäkunta
voi siis olla joko vetovoimainen tai karkottava tekijä. Käyttäjäkuntaan
halutaan joko samaistua tai siitä halutaan erottautua.
Tässä käyttäjäkunnan houkuttelevuudessa sekä olut- että
siiderimerkit näyttävät onnistuneen erittäin hyvin. Jopa 59% olutihmisistä
haluaa kuulua lempiolutmerkkinsä käyttäjäkuntaan ja siideri-ihmisistäkin 50%.
Ainoastaan 7% lempioluensa tai -siiderinsä juojista ei todellakaan haluaisi
tulla leimatuksi samaan ryhmään kuin muut merkin juojat. Lempiolut (tai
siideri) nähdään siis selvästi ihmisiä yhdistävänä tekijänä. Olisi
mielenkiintoista tutkia onko jollain olutmerkillä sellainen käyttäjäkunta mikä
erityisesti vetää puoleensa tai karkottaa muita käyttäjiä.
Suhde lempiolueeseen on vahva
Ihmisillä on kiinteä suhde lempiolueeseensa. Suurin osa
(75%) sanoikin juoneensa lempiolutmerkkiään jo pitkään. Siksi ei ehkä ole
yllättävää, että 40% olutihmisistä kokisi vaikeaksi olutmerkistään luopumisen.
Jopa 16% ihmisistä kokee lempiolutmerkkinsä niin tärkeäksi, että he ovat täysin riippuvaisia tästä merkistä,
eivätkä tulisi toimeen ilman sitä. Vahvasta suhteesta (ja onnistuneesta
markkinoinnista) kertoo myös se, että 41% ihmisistä kokee heidän
lempiolutmerkkinsä kertovan jotain heidän arvoistaan ja tyylistään. Tosin tämä
väittämä jakoi ihmisiä, sillä 29% ei kokenut olutmerkkinsä paljastavan heidän
arvojaan. Suosituimpien olutmerkkien mainonta on melko samankaltaista, kovin vahvaa
irtiottoja oluiden arvojen suhteen ei tehdä. Sen sijaan Varustelekan MaMu oluen
markkinointi ei ehkä kaikkiin iske, vaikka senkin arvot voi hahmottaa useilla
tavoilla riippuen kuluttajan ennakkoasenteista. Hauskaa mainonta on. Käy
kurkkaamassa https://www.varusteleka.fi/fi/product/tumma-mamu-dark-ale-olut/34955
Siiderinjuojien tulokset ovat samansuuntaisia, mutta
prosentit pienempiä. Näyttäisi siltä, että siiderisuhde ei ole ihan yhtä vahva
kuin olutsuhde.
Lempiolut on kuin osa minua itseäni
Suhde brändiin on myös todella vahva silloin kun ihmiset
alkavat ajattelemaan, että brändi on osa heidän omaa persoonaansa. On aika
kiinnostavaa, että jopa 34% kokee, että lempiolutmerkki on ”kuin osa minua
itseäni”. Silloin on kyllä brändillä vahva asema kuluttajan arjessa.
Tarkastelin tuloksia olutmerkeittäin kolme suosituimman
merkin kohdalla (Karhu, Koff, Sandels), eikä niissä juurikaan ollut eroja.
Tällä mittaustarkkuudella näyttäisi siltä, että Sandelsilla olisi vahvin suhde
faneihinsa, mutta ero ei ole tilastollisesti merkittävä. Tätäkin olisi
mielenkiintoista tutkia joskus tarkemmin lisää.
Ps. Vaikka olutsuhde on vahva se ole mitään verrattuna
siihen millainen suhde sanomalehden lukijoilla on tilaamaansa lehteen. Testattaisiinko seuraavaksi sinun
tuoteryhmääsi?
(alussa olevan kuvan on ottanut Naypong at
freedigitalphotos.net)
Kommentit
Lähetä kommentti