perjantai 3. huhtikuuta 2015

Äänestämisen kustannukset

Äänestämättömyys on helpompaa 


Kun kuluttajat äänestävät heitä koskevat samat lainalaisuudet kuin silloin kuin he kuluttuvat. äänestämisen hyödyt pitäisi olla haittoja suuremmat, mutten ihminen jättää äänestämättä. äänestämisen hyödyt ja haitat eivät ole rahassa mitattavia vaan abstrakteja hyötyjä ja haittoa. Äänestämisestä saatavia hyötyä on osallistuminen yhteiskuntaan, vaikuttaminen , velvollisuuden tekeminen yms. Tekemäni Äänestämättömyys- tutkimuksen (Eurovaalit 2014) mukaan ihmiset jättävät äänestämättä, koska kokevat äänestämisestä saadut hyödyt äänestämisen haittoja pienemmiksi.  Jos usko äänestämisen hyötyihin horjuu, äänestäminen jää helposti väliin. Äänestämisestä nimittäin koetaan olevan merkittävästi haittoja eli kustannuksia. Jopa yli 70% niistä, jotka jättivät äänestämättä eurovaaleissa 2014 kokivat merkittävästi haittaa siitä, että ehdokasvalinta vaatii paljon aikaa ja vaivaa. Myös äänestysreissu sinänsä koetaan aikaavieväksi, kalliiksi ja hankalaksi.


Yli puolet niistä, jotka eivät äänestäneet Eurovaaleissa pelkäsivät katuvansa valintaansa, jos äänestäisivät. Äänestyspäätösten katumisen riski onkin melko suuri. Vaikka etukäteen perehtyisikin ehdokkaisiin, he voivat valinnan jälkeen muuttaa mieltään, käyttäytyä nolosti tai liittoutua vääränlaisten ihmisten kanssa. Monet ihmiset haluaisivat myös olla voittajan puolella ja heitä harmittaa, jos ovat äänestäneet hävinneitä. 

Äänestämättäjättämisen syyt


Äänestämisen riskit ja äänestyspäätöksen tekemisen hankaluus korostuu, jos ei oikein tiedä mitä parlamenttiedustajat tekevät tai jos EU-politiikka ei kertakaikkiaan kiinnosta. Erot niiden välillä, jotka aikovat äänestää ja jotka eivät aio, ovat suuret. Mitä enemmän ihmiset tietävät EU:sta, parlamentista ja ovat kiinnostuneet politiikasta sitä todennäköisemmin he äänestävät. 



Osa ihmisistä jättää äänestämättä periaatteen vuoksi, tai koska eivät halua tukea ketään ehdokasta. Äänestämättäjättäminen on kannanotto asioiden nykytilaan tai hoitoon. 



(Tämä kirjoitus mukailee Vaalimuusa-blogissani 5.4.2015 julkaistavaa kirjoitusta ja Miration lehdistötiedotetta 18.5.2014, josta julkaistu juttu mm.  Nykypäivässä)

PS. Kiinnostaako sinua kuluttajan käyttäytyminen ja päätöksenteko? Järjestän koulutuksia kuluttajan käyttäytymisestä useilla paikkakunnilla. Katso lisätietoja tästä. Linkissä on tietoa myös muista järjestämistäni koulutuksista (tutkimusten käyttö markkinoinnissa, eettinen kuluttaminen, mainonnan teho ym.)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti