Kuvan on ottanut Stuart Miles at FreeDigitalPhotos.net
Asenteiden ja käyttäytymisen näennäinen ristiriita
Monissa tutkimuksissa on todettu ristiriita kuluttajan eettisten asenteiden ja ostokäyttäytymisen välillä (esim. Bray (2010)[1], Carrington (2010)[2], Auger & Devinney (2007[3]) ja Uusitalo & Oksanen (2004)[4]). Julkisuudessa sanotaan, että ihmiset sanovat yhtä ja tekevät toista. Syyksi tähän ristiriitaan on tarjottu ihmisten moraalin puutetta, tahdon heikkoutta tai vapaamatkustajaongelmaa. En kuitenkaan lähtisi syyllistämään kuluttajia, eikä se johda mihinkään – tuhmia ja epätäydellisiä ollaan lähes kaikki kun oikein tarkastellaan. Mielestäni on rakentavampaa ja kiinnostavampaa tarkastella syitä miksi eettinen kuluttaminen on vaikeaa.
Asenteet
ja käyttäytyminen eivät välttämättä ole ihan niin ristiriidassa kuin
tutkimukset väittävät. Eettinen kuluttaminen ei nimittäin ole ihan helppoa. Kuluttajien
eettisiin valintoihin vaikuttavia asioita on paljon, eikä aina ole todellakaan
selvää mikä olisi eettisesti oikea tapa kuluttaa kussakin tilanteessa. Jo
pelkästään eettisiä motiiveja on useita ja ne saattavat olla keskenään
ristiriitaisia. Tiedot kulutuksen eettisistä vaikutuksista ovat pirstaleisia ja
ristiriitaisia. Lisäksi valintoihin vaikuttavat monet muut, osin tiedostamattomatkin,
asiat.
Eettisen kuluttamisen keinot
Kuluttajalla
on monenlaisia keinoja kuluttaa eettisesti. Askeettisimmat kieltäytyvät
kuluttamisesta tai rajoittavat sitä. Osa ihmisistä boikotoi tiettyjä tuotteita
tai yrityksiä ja suosii toisia eettisempiä vaihtoehtoja. Osa ostaa puhdasta
omatuntoa ostamalla eettisiä tuotteita kompensoidakseen muuta epäeettistä
kuluttamistaan (esimerkiksi lentäminen ja puiden istuttaminen). Tämä on samantyyppinen
ilmiö kuin yritys kompensoida epäterveellisen ruuan syömistä ostamalla impulsiivisesti
silloin tällöin omenan tai salaatin. Osa ihmisistä käyttää eettisiä
periaatteita päätöksenteossaan. Oheisessa laatikossa on listattuna erilaisia
eettisen kulutuksen keinoja.
Jos
siis mitataan vain yhtä eettisen kuluttajan tapaa toimia (esimerkiksi
Luomutomaattien ostaminen), eikä huomata eettisyyden olevan hyvin
moniulotteista, saatetaan virheellisesti päätellä, että asenteet ja toiminta
ovat täysin ristiriitaisia. Varmaan
tässä ristiriitaakin on, mutta asia on paljon mutkikkaampi.
Kuluttajan moraali, moraalin ulkoistaminen ja kyynisyyden ongelma
Moraali
kertoo meille mikä on oikein ja mikä on väärin. Etiikka on moraalista kumpuava
toiminnan ohje. Etiikka on myös normi, jonka rikkomista kulutuksessa
sanktioidaan (yleensä lähinnä sosiaalisella paheksunnalla). Kuluttajan etiikan
pohjana on mielestäni velvollisuusetiikka: jos meillä on mahdollisuus vaikuttaa
teoillamme (kulutuspäätöksillä) johonkin epäkohtaan, niin meidän kuuluu
vaikuttaa siihen. Tästä kuitenkin seuraa muutamia hankalia
määrittelykysymyksiä. Kuinka paljon meidän tulisi olla valmiit maksamaan
eettisestä kuluttamisesta? Kuinka voimme olla varmoja eettisen kuluttamisen
hyödyistä? Mitkä eettisistä tavoitteista ovat tärkeimmät?
Jotkut
ihmiset ajattelevat, ettei heillä ole kuluttajina vastuuta maailman menosta,
vaan vastuu on politiikoilla, jotka on äänestetty kantamaan vastuuta. Tässä
ajatusmallissa vastuu siis on ulkoistettu politiikoille. Joskus vastuuta
ulkoistetaan yrityksille, ajatellaan maailman ongelmien johtuvat yritysten
voitontavoittelusta. Jos ihminen ei koe minkäänlaista henkilökohtaista vastuuta
kuluttamisestaan, ei hän myöskään koe eettisiä velvoitteita. Tämä ei kuitenkaan
tarkoita, etteikö eettiset asiat voisi olla näille kuluttajille tärkeitä, he eivät
vain itse koe olevansa vastuussa, ja siksi eivät myöskään kuluta eettisesti.
Mielipiteen ja toiminnan välillä ei siis olekaan ristiriitaa tässä tapauksessa.
Brayn (2010)[5] tekemässä
kvalitatiivisessa tutkimuksessa selvisi, että osa ihmisistä ei koe lainkaan
olevansa vastuussa kuluttajina.
Jotkut
ihmiset piiloutuvat kyynisyyden verhon taakse. He ajattelevat, ettei heidän
kulutuspäätöksillään kuitenkaan ole mitään merkitystä, joten he voivat kuluttaa
ihan miten haluavat. Muun muassa seuraavissa tutkimuksissa on tutkittu
kuluttajien kyynisyyden vaikutusta eettiseen kuluttamiseen: (Bray (2010)[6],
Odou & de Pechpeyrou (2011)[7],
Long (2012[8])).
Nämäkin kuluttajat saattavat silti pitää eettisiä periaatteita tärkeinä, mutta
eivät kuluta niiden mukaan, koska eivät usko vaikutukseen. Osa kuluttajista on
vapaamatkustajia (free rider) eettisyyskysymyksissä. Heidän mielestään riittää,
että muut ovat eettisiä.
Kaikki
eivät kuitenkaan onneksi ole kyynisiä. Pulliaisen (2009)[9]
opinnäytetyön mukaan suurin osa ihmisistäuskoo voivansa vaikuttaa omalla
toiminnallaan ja omilla valinnoillaan ympäristön tilaan positiivisesti. Myös
Torniainen (2009)[10] päätyy opinnäytetyössään
siihen, että ihmiset uskovat valinnoillaan olevan merkitystä. Monet kuluttajat
ovat mielissään tehdessään hyvää ja kulutuksesta saatu hyvä mieli onkin
pääasiallinen motiivi eettiselle kuluttamiselle.
Puhtaan omatunnon markkinat
Yritykset
ovat innoissaan eettisyydestä, koska ne ovat saaneet siitä uuden tehokkaan
myyntiargumentin. Suurelle osalle yrityksistä on ilmestynyt kuin tyhjästä
uudenlaisia ympäristöystävällisempiä toimintatapoja ja tuotteita, yritykset
tukevat monenlaisia eettisesti tärkeitä kohteita ja myyvät monenlaisia hyviä
arvoja. Viherpesusta puhutaan silloin, kun yritys saa markkinoinnilla tai
nimenmuutoksella tuotteen näyttämään ympäristöystävälliseltä, vaikka
todellisuudessa näin ei ole tai vaikutus on vain vähäinen. Kuluttajat
suhteutuvatkin skeptisesti yritysten tarjoamaan tietoon eettisestä toiminnasta
(Torniainen (2009)[11],
Kyyrönen (2009)[12]). Uskon silti, että
suurin osa yrityksistä pyrkii omalta osaltaan tekemään maailmasta parempaa
paikkaa. Eivätkä eettiset tavoitteet ja taloudelliset tavoitteet ole läheskään
aina ristiriidassa keskenään.
Omasta
mielestäni kiehtovin ja ovelin ilmiö on yritysten uusi tapa kaupata ihmisille
hyvää omatuntoa omien tuotteidensa kylkiäisenä. Ranskalaisella kosmetiikka-alan
yrityksellä Yves Rocherilla on vuosien ajan ollut tapana antaa ihmisille
kaupanpäällisiä kosmetiikkaostoksiin. Nämä kaupanpäälliset ovat melko
merkittäviä ja vaikuttavat varmasti monien ihmisten ostopäätöksiin. Muutamia
vuosia sitten Yves Rocher alkoi tarjota kuluttajille mahdollisuutta vaihtaa
kaupanpäällinen (tavara) kolmen puun istuttamiseen autioituville alueille. Jos
siis hemmottelee itseään meikeillä ja tuoksuilla, voi samalla saada (aivan
ilmaiseksi!) puhtaan omatunnon, kun rahaa on käytetty puidenkin istuttamiseen.
Matkustaminen
aiheuttaa paljon päästöjä, mutta toisaalta matkustaminen on kivaa. Ei hätää,
aina voi kompensoida matkustamisen aiheuttamat päästöt ostamalla puita
puhdistamaan ilmaa. Näitä yrityksiä on paljon, katso esim: http://www.treesfortravel.info/
Käsittelen
seuraavissa blogikirjoituksissa tarkemmin erilaisia eettisen kuluttamisen motiiveja,
ristiriitoja ja sitä miten vaikeita eettiset valinnat voivat olla.
[1] Bray, Jeffrey (2010): An Exploratory
Study into the Factors Impeding Ethical Consumption” Journal of Business Ethics
, Volume 98, Number 4
[2] Carrington, Michal J. (2010): “Why
Ethical Consumers Don’t Walk Their Talk: Towards a Framework for Understanding
the Gap Between the Ethical Purchase Intentions and Actual Buying Behaviour of
Ethically Minded Consumers”, Journal of Business Ethics, Volume 97, Number 1
[3] Auger, Pat & Devinney,Timothy M.
(2007): “Do What Consumers Say Matter? The Misalignment of Preferences with
Unconstrained Ethical Intentions”, Journal of Business ethics, Volume 76,
Number 4,
[4] Uusitalo, Outi & Oksanen, Reetta
(2004): “Ethical consumerism: a view from Finland”, International Journal of
Consumer Studies Jun2004, Vol. 28 Issue 3, p214-221
[5] Bray, Jeffrey (2010): An Exploratory
Study into the Factors Impeding Ethical Consumption” Journal of Business Ethics
, Volume 98, Number 4
[6] Bray, Jeffrey (2010): An Exploratory
Study into the Factors Impeding Ethical Consumption” Journal of Business Ethics
, Volume 98, Number 4
[7]
Odou, Philippe & de Pechpeyrou, Pauline (2011): “ Consumer cynicism: From
resistance to anti-consumption in a disenchanted world?”, European Journal of
Marketing Volume: 45 Issue: 11/12
[8] Long, Michael A. (2012): “Ethical Consumption, Values
Convergence/Divergence and Community Development”, Journal of Agricultural and Environmental
Ethics, 1573-322X
[9]
Pulliainen, Suvi (2009): ” Kohti vihreämpiä valintoja kulutuksessa : kestävä
kehitys ja käyttäytyminen Varsinais-Suomessa”, opinnäytetyö Turun
ammattikorkeakoulu
[10]
Torniainen, Meri (2009): ” Eettinen kuluttaminen – tieto ja asenne kuluttajan
valinnoissa”, Gradu, Taloustieteen laitos, Helsingin Yliopisto,
Kuluttajaekonomia
[11]
Torniainen, Meri (2009): ” Eettinen kuluttaminen – tieto ja asenne kuluttajan
valinnoissa”, Gradu, Taloustieteen laitos, Helsingin Yliopisto,
Kuluttajaekonomia
[12]
Kyyrönen, Sanna (2009): ”Eettisen kuluttamisen jalanjäljillä”, Opinnäytetyö,
Tampereen ammattikorkeakoulu.
Kommentit
Lähetä kommentti