Millaisilla
tuotteilla kuluttajat hallitsevat mielialojaan?
Kuluttajat valitsevat erilaisia tuotteita erilaisiin
mielialan hallinnan tarpeisiin. Nämä tavat vaihtelevat kuluttajakohtaisesti, esitän
tässä alla muutamia mahdollisuuksia:
Hyvän tuulen ylläpito:
-
Syöminen MacDonaldsissa perheen tai ystävien
kanssa
-
Shampanjan juominen jotain asiaa juhlistaakseen
Pahan tuulen ehkäisy:
-
Uusien vaatteiden , sisustustavaroiden ostaminen
itselle lempikaupasta (ei marketista)
-
Herkkujen laittaminen perheelle tai itselle
Pahan tuulen muuttaminen:
-
Lohtutavaroiden ostaminen itselle (esim. suklaa,
aikakauslehdet)
-
Pahan mielen purkaminen (esim. kuntosali tai muu
liikunta)
Pahan tuulen pakeneminen:
-
Iltapäivälehtien ostaminen, television tai netin
käyttö
-
Muu ajatukset vangitseva puuhailu
Sopiiko sinun tuotteesi johonkin näistä kategorioista?
Voisiko tuotteen positioida niin, että se olisi ratkaisu johonkin tiettyyn
mielialaan? Tiedätkö käyttävätkö asiakkaasi jo nyt tuotetta erityisesti
johonkin näistä tarkoituksista? Mielialojen avulla voi myös kohdentaa
oikeanlaisia mainoksia, esimerkiksi Apple selvittää tällaisen mainonnan
mahdollisuuksia. Katso myös Ylen uutinen aiheesta.
Lue lisää kuluttajien
mielialan hallinnasta
Dolf Zillmann on kirjoittanut kirjan siitä miten kuluttajien mielialat säätelevät heidän mediavalintojaan. Myös tunteiden käyttämisestä markkinoinnissa on kirjoitettu kirja. Martin Lindstromin kirja kuluttajien tunteiden ja mielialojen ohjaamisesta aistien avulla on kiinnostava.
Dolf Zillmann on kirjoittanut kirjan siitä miten kuluttajien mielialat säätelevät heidän mediavalintojaan. Myös tunteiden käyttämisestä markkinoinnissa on kirjoitettu kirja. Martin Lindstromin kirja kuluttajien tunteiden ja mielialojen ohjaamisesta aistien avulla on kiinnostava.
huom. Blogian on päivitetty 11.1.2024 lisäämällä tekoälyn luoma kuva alkuun.
Zillman, Dolf (2000): “Mood management in the context
of selective exposure theory”, Communication yearbook 23, Roloff, M.E. eds, pp.
103-123.
Luomala,
Harri (2000):”Kuluttaminen terapiana”, kirjassa Hyvönen, Kaarina & Juntto,
Annali & Laaksonen, Pirjo & Timonen, Päivi toim. ”Hyvää elämää - 90
vuotta suomalaista kuluttajatutkimusta”, s. 157-165
Kommentit
Lähetä kommentti