Eduskuntavaaleihin saakka eli 19.4.2015 asti, tässä blogissa
käsitellään kuluttajan käyttäytymisen yhtä muotoa eli äänestäjän
käyttäytymistä. Jo pitkään minua on
kiinnostanut miten äänestäjät tekevät päätöksiään. Olen tehnyt aiheesta
useampia tutkimuksia ja käynyt Politiikan tutkimuksen päivillä saamassa niistä asiantuntijapalautetta.
Lähtökohtana on ajatus siitä, että kuluttajan ja äänestäjän käyttäytyminen on pohjimmiltaan
samankaltaista, vaikka toki erojakin on.
Kirjoitan aiheesta myös Vaalimuusa-nimistä blogia, jossa
käsitellään käyttäytymisen ohella mainontaa yms. vaaleihin liittyviä asioita. Tiedot
perustuvat lukuisiin omiin ja muiden tekemiin tutkimuksiin. Blogi kokoaa yhteen
aineistoa seuraavista lähteistä:
Äänestäjä tekee kolmentasoisia päätöksiä. Ensimmäinen päätös
tehdään äänestämisen ja äänestämättömyyden välillä, tämän jälkeen äänestäjä
valitsee puolueen ja ehdokkaan. Tässä blogissa käsitellään kaikkia näitä kolmea
päätöstä ja niihin vaikuttavia asioita. Ihmisillä on erilaisia
päätöksentekostrategioita. Esimerkiksi päätavoitteena voi olla parhaan
mahdollisen ehdokkaan valinta, riittävän hyvän ehdokkaan valinta,
äänestyspäätökseen käytettävän ajan minimointi, parhaiten perusteltu
äänestyspäätös tai mahdollisen katumuksen minimointi. Äänestyspäätöksiin
liittyy myös monenlaisia epäjohdonmukaisuuksia.
Vaalimuusa blogi on tarkoitettu äänestäjille, ehdokkaille,
puolueille ja kaikille muille, jotka ovat kiinnostuneita äänestäjien
käyttäytymisestä. Blogin tavoitteena on parantaa demokratian toimivuutta
lisäämällä äänestäjien tietoisuutta heidän äänestyspäätökseensä alitajuisesti
vaikuttavista asioista. Lisäksi blogin tietojen perusteella voidaan
mahdollisesti nostaa äänestysprosenttia poistamalla äänestämisen esteitä.
Toivon blogista myös olevan hyötyä kaikille ehdokkaille ja puolueille, kun he
miettivät omaa viestintäänsä.
PS. Lisätietoja äänestäjän käyttäytymisen tutkimuksista saat
yritykseni Miration sivuilta. Mikäli äänestäjän käyttäytymisen tutkiminen tai
vaalimainonnan tehokkuuden lisääminen kiinnostaa sinua, ota yhteyttä hanna (at)
miratio.fi.
PS. Kiinnostaako sinua kuluttajan käyttäytyminen ja päätöksenteko? Järjestän koulutuksia kuluttajan käyttäytymisestä useilla paikkakunnilla. Katso lisätietoja tästä. Linkissä on tietoa myös muista järjestämistäni koulutuksista (tutkimusten käyttö markkinoinnissa, eettinen kuluttaminen, mainonnan teho ym.)
PS. Kiinnostaako sinua kuluttajan käyttäytyminen ja päätöksenteko? Järjestän koulutuksia kuluttajan käyttäytymisestä useilla paikkakunnilla. Katso lisätietoja tästä. Linkissä on tietoa myös muista järjestämistäni koulutuksista (tutkimusten käyttö markkinoinnissa, eettinen kuluttaminen, mainonnan teho ym.)
Kommentit
Lähetä kommentti