perjantai 22. elokuuta 2014

Kiinnostava kuluttajan valinta












Kiinnostuin kuluttajanvalinnoista työskennellessäni Turun Sanomissa tutkimuspäällikkönä. Tuohon aikaa Turun Sanomat lähetti kymmeniä kampanjoita vuodessa ja tutkimme paljon tilaajien ja lukijoiden käyttäytymistä. Kirjoitin lähes 100 tutkimusraporttia vuosittain. Kaikesta tästä datasta huolimatta, ei kuluttajan käyttäytymisen salaisuudet auenneet. Emme saaneet vastausta siihen kysymykseen, miten kuluttajat käyttäytyvät ja tekevät päätöksiään. Kuluttajat kyllä kertoivat, etteivät tilaa lehteä koska siihen ei ole aikaa tai se on liian kallis. Näillä tiedoilla ei juurikaan ole merkitystä, koska kuluttajilla on kuitenkin rahaa ostaa monia muita asioita (joitain harvoja poikkeuksia lukuun ottamatta) ja aikaahan kaikilla on sama määrä. Yleensä ihmiset ehtivät televisiota katsella tai netissä surffailla. Syyt tilaamattomuuteen ovat siis jossain syvemmällä. Ymmärsin myös, että syiden löytäminen ei riitä, koska kuluttajien päätöksiin vaikuttavat niin monet muutkin asiat. Kuluttajan päätöksenteon mallintaminen on johtanut vuosien tutkimustyöhön, väitöskirjaprojektiin ja oman yrityksen perustamiseen (www.miratio.fi). 


Koska en enää työskentele Turun Sanomissa vaan omassa yrityksessäni olen laajentanut ajatteluani koskemaan kaikkea kuluttajan valintaa ja päätöksentekoa, eikä ainoastaan sanomalehtien tilauspäätöksiä. Olen myös testannut ajatuksia useissa empiirisissä tutkimuksissa, joiden tuloksia tulen jakamaan tässä blogissa myöhemmin. Toivon, että blogistani löytyy kiinnostavia ideoita ja ajattelemisen aiheita kaikille, jotka ovat kiinnostuneita kuluttajien valinnoista ja päätöksenteosta. Postauksissa pyritään soveltamaan ilmiöitä ja tutkimustuloksia markkinointiin, positiointiin, brändäykseen tai tuotekehittelyyn. Olen pääasiassa ajatellut markkinoijia kirjoittaessani, mutta postaukset voivat kiinnostaa myös kuluttajia, jotka haluavat tietää millaisia he ovat kuluttajina ja mitkä markkinointikikat ovat saaneet heidät ostamaan. Olen kiinnostunut kuulemaan ajatuksiasi ja kokemuksiasi, jotta voisin kehittää ajatteluani. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti