Kiinnostuin kuluttajanvalinnoista työskennellessäni Turun
Sanomissa tutkimuspäällikkönä. Tuohon aikaa Turun Sanomat lähetti kymmeniä
kampanjoita vuodessa ja tutkimme paljon tilaajien ja lukijoiden käyttäytymistä.
Kirjoitin lähes 100 tutkimusraporttia vuosittain. Kaikesta tästä datasta
huolimatta, ei kuluttajan käyttäytymisen salaisuudet auenneet. Emme saaneet
vastausta siihen kysymykseen, miten kuluttajat käyttäytyvät ja tekevät
päätöksiään. Kuluttajat kyllä kertoivat, etteivät tilaa lehteä koska siihen ei
ole aikaa tai se on liian kallis. Näillä tiedoilla ei juurikaan ole merkitystä,
koska kuluttajilla on kuitenkin rahaa ostaa monia muita asioita (joitain
harvoja poikkeuksia lukuun ottamatta) ja aikaahan kaikilla on sama määrä.
Yleensä ihmiset ehtivät televisiota katsella tai netissä surffailla. Syyt
tilaamattomuuteen ovat siis jossain syvemmällä. Ymmärsin myös, että syiden
löytäminen ei riitä, koska kuluttajien päätöksiin vaikuttavat niin monet
muutkin asiat. Kuluttajan päätöksenteon mallintaminen on johtanut vuosien
tutkimustyöhön, väitöskirjaprojektiin ja oman yrityksen perustamiseen (www.miratio.fi).
Koska en enää työskentele Turun Sanomissa vaan omassa
yrityksessäni olen laajentanut ajatteluani koskemaan kaikkea kuluttajan
valintaa ja päätöksentekoa, eikä ainoastaan sanomalehtien tilauspäätöksiä. Olen
myös testannut ajatuksia useissa empiirisissä tutkimuksissa, joiden tuloksia
tulen jakamaan tässä blogissa myöhemmin. Toivon, että blogistani löytyy
kiinnostavia ideoita ja ajattelemisen aiheita kaikille, jotka ovat
kiinnostuneita kuluttajien valinnoista ja päätöksenteosta. Postauksissa
pyritään soveltamaan ilmiöitä ja tutkimustuloksia markkinointiin,
positiointiin, brändäykseen tai tuotekehittelyyn. Olen pääasiassa ajatellut
markkinoijia kirjoittaessani, mutta postaukset voivat kiinnostaa myös
kuluttajia, jotka haluavat tietää millaisia he ovat kuluttajina ja mitkä
markkinointikikat ovat saaneet heidät ostamaan. Olen kiinnostunut kuulemaan
ajatuksiasi ja kokemuksiasi, jotta voisin kehittää ajatteluani.
Kommentit
Lähetä kommentti