Tarvitseeko kuluttajan perustella omia ostopäätöksiään – miksi viisas markkinoija tarjoaa kuluttajien ostopäätöksille perustelut
Osa kulutuspäätöksistä
on sellaisia, että niitä pitää pystyä perustelemaan kavereille tai
lähipiirille. Valintojamme kenties hämmästellään tai mahdollisesti vain
arvelemme, että joku saattaisi ihmetellä niitä. Osa kuluttajista haluaa pystyä
perustelemaan päätökset ainakin itselleen. Perustelut eivät välttämättä ole
aina ihan niitä syvimpiä (oikeita) syitä jonkin tuotteen tai asian valinnalle,
mutta ne ovat hyvältä kuulostavia syitä. Tyypillisesti monet ihmiset ostavat
tietynlaisen auton, koska haluavat sen ja vain perustelevat valintansa
päästöillä, taloudellisuudella, jälleenmyyntiarvolla tms. Lapseni juovat
kaakaota makean nälkään, mutta sanovat minulle sen sisältämän kalsiumin
vahvistavan luustoa.
Perusteltavuus vaikuttaa valintaan
Kaikkia kulutuspäätöksiä
ei tietenkään ole tarpeen perustella. Kiinnostaa on se, että useiden
tutkimusten mukaan, se jos kuluttaja tietää joutuvansa perustelemaan
päätöksensä jälkikäteen, hänen valintansa muuttuvat (Ashton (1992)[1],
Ashton (1990)[2],
Simonson (1989)[3].) Okadan tutkimuksen (2005)[4]
mukaan ihmiset valitsevat mielellään
hedonistisen vaihtoehdon, jos vain tilanne on otollinen. Jos kuitenkin samaan
aikaan on tarjolla, myös jokin “järkevä” vaihtoehto, he valitsevat sen. Jos
kumpi tahansa vaihtoehto on yksinään hedonistinen vaihtoehto yleensä dominoi. Jos
hedonistinen ja järkevä vaihtoehto ovat esillä yhtä aikaa, järkevä vaihtoehto
dominoi. Jos siis esimerkiksi voit valita myytkö joko leivoksia tai salaattia,
kannattaisi ehkä valita leivokset. Jos myyt molempia, moni ihminen valitsee
salaatin. Hedonistiselle vaihtoehdolle ei vaan löydy järkiperusteita.
Millaisia päätöksiä halutaan perustella
Ei
ole yllättävää, että mitä tärkeämpi päätös, sitä tärkeämpää kuluttajalle on
löytää sille hyvät perusteet (Willman-Iivarinen)[5].
Esimerkiksi perustelujen löytäminen äänestyspäätökselle Eurovaaleissa oli
tärkeää 45%:lle suomalaisista, kun taas mediavalinnat ovat niin jokapäiväisiä,
että vain 5% koki tärkeäksi perustella niitä.[6]
Simonson & Nowlis (2000)[7]
ja Shafir
et al. (1993)[8]
ehdottavat., että valinnan motiivi on tärkeämpi kuin valittu tuote itse: On
tärkeämpää pystyä selittämään miksi teki kyseisen päätöksen, kuin mikä se päätös on. Valintojen perusteleminen on erityisen olennaista
silloin, kun muut ihmiset ovat läsnä valintatilanteissa tai valinnat koskettavat muita ihmisiä jollain
tavalla. Mitä enemmän valinnat aiheuttavat sosiaalisia kustannuksia (eli
haittoja muille ihmisille tai paheksuntaa), sitä tärkeämpää on pystyä kertomaan
miksi on valinnut niin kuin on valinnut (Willman-Iivarinen)[9].
Miten perusteltavuus liittyy markkinointiin?
Monet markkinoijat tietävät, että tehokas markkinointi
vetoaa sekä tunteeseen, että järkeen. Tunteeseen vetoavat elementit vaikuttavat
siihen, että ihminen alkaa haluta jotain tuotetta ja järkeen vetoavat
argumentit antavat ostoperusteen. Jos insinöörit suunnittelevat mainontaa, se
on helposti tuotelähtöistä ja sisältää paljon tietoa. Mainostoimistojen
taiteellisimmat tyypit taas suunnittelevat tunteisiin vetoavaa mainontaa. Olisi kuitenkin kaikkein parasta yhdistellä
näitä elementtejä. Erityisen tärkeää tämä on jos valinta on tärkeä, muille
näkyvissä, tai koskee muita ihmisiä. Mainonta mikä saa ihmiset haluamaan
tuotetta ja antaa ostamiselle jotain järkeviä perusteita tehoaa. Näiden
järkiperusteiden ei tarvitse olla aukottomia, kunhan ovat riittävän vakuuttavia.
Jos kuluttaja jo haluaa tuotetta, hän hyväksyy vähän heppoisemmatkin perusteet.
[1] Ashton,
Robert H. (1992): "Effects of justification and a mechanical aid on judgment
performance." Organizational Behavior and Human Decision Processes
52.2 (1992): 292-306.
[2] Ashton,
Robert H. (1990): "Pressure and performance in accounting decision
settings: Paradoxical effects of incentives, feedback, and justification."
Journal of Accounting Research 28 (1990): 148-180.
[3] Simonson,
Itamar. (1989): "Choice based on reasons: The case of attraction and
compromise effects." Journal of consumer research (1989): 158-174.
[4] Okada,
Erica Mina (2005):"Justification effects on consumer choice of hedonic and
utilitarian goods." Journal of Marketing Research (2005): 43-53.
[5] Willman-Iivarinen, Hanna
(forthcoming): Consumer’s media choice, Dissertation, Tampere University.
[7] Simonson,
Itamar, and Stephen M. Nowlis (2000): "The role of explanations and need
for uniqueness in consumer decision making: Unconventional choices based on
reasons." Journal of Consumer Research 27.1 (2000): 49-68.
[8] Shafir,
Eldar, Itamar Simonson, and Amos Tversky (1993): "Reason-based
choice." Cognition 49.1 (1993): 11-36.
[9] Willman-Iivarinen, Hanna
(forthcoming): Consumer’s media choice, Dissertation, Tampere University.
Kommentit
Lähetä kommentti